کد خبر: ۵۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 26
شفا آنلاين-بهترین نتیجه در فردی با پوست روشن و موهای تیره و ضخیم به دست می‌آید. هر چه تیپ پوستی یعنی رنگ پوست فرد روشن‌تر و موها کلفت‌تر و تیره‌تر باشند بهتر و سریع‌تر به لیزر جواب می‌دهند. همین‌طور افرادی که اختلالات هورمونی ندارند یا داروهایی که باعث پرمویی می‌شوند، استفاده نمی‌کنند.
 به گزارش شفا آنلاين،آیا می توان از شر موهای زائد برای همیشه خلاص شد؟ برای این رهایی چه کار باید کرد و کجا باید رفت.اگر به این نکته توجه کرده باشید حتماً تبلیغات زیادی هم در این باره دیده و خوانده‌اید، اینکه برای همیشه از شرشان خلاص شوید و با ارزان ترین قیمت و در کوتاه ترین زمان این رهایی را جشن بگیرید. اما چقدر می توان به این حرف‌ها اطمینان کرد. اصلاً به چه روشی و چه کسی و کجا می توان اعتماد کرد و چطور می توان نتیجه گرفت و آیا نتیجه‌ای هم دارد و عوارضش چیست و چه کسانی نباید این کار را انجام بدهند و...

این سؤال‌ها ذهن همه کسانی را که می‌خواهند با پدیده‌ای به نام لیزر با موهای زائد خداحافظی کنند وجود دارد. با دکتر مهرنوش گرانمایه درباره این ابهام‌ها صحبت کرده ایم.

لیزر موهای زائد را معمولاً برای چه سن و سالی توصیه می‌کنید، خانم ها از چه سنی می توانند برای لیزر موهای زائد به دکتر مراجعه کنند؟

حداقل سن برای شروع جلسات استفاده از لیزر در این مورد، سنی است که حداکثر موها به فاز رشد رسیده باشند پس بهتر است شخص بالغ شده باشد تا به بهترین نتیجه برسیم. پس از آن تا سنی که موها سفید نشده باشند یعنی ملانین که هدف لیزر است، از دست نرفته باشد می‌توان از لیزر استفاده کرد.


چه کسانی برای لیزر موهای زائد مناسب‌تر هستند؟
بهترین نتیجه در فردی با پوست روشن و موهای تیره و ضخیم به دست می‌آید. هر چه تیپ پوستی یعنی رنگ پوست فرد روشن‌تر و موها کلفت‌تر و تیره‌تر باشند بهتر و سریع‌تر به لیزر جواب می‌دهند. همین‌طور افرادی که اختلالات هورمونی ندارند یا داروهایی که باعث پرمویی می‌شوند، استفاده نمی‌کنند.
به چه علائمی قبل از لیزر باید توجه کرد؟
بهتر است فرد در مورد برخی از علائم مثل ریزش موی سر، نامنظم بودن سیکل قاعدگی در زنان، سابقه ناباروری، آکنه با پزشک مشورت کند تا اگر ریشه مشکلات هورمونی دارند، بررسی شود. این افراد برای از بین بردن موهای زائد به جلسات بیشتری احتیاج دارند و نتیجه نهایی هم کامل نیست و امکان برگشت موهای زائد وجود دارد.
وجود برخی از بیماری‌ها مثل زگیل، زخم‌های فعال و چرکی در ناحیه تحت درمان، برص یا پیسی (ویتلیگو)، لوپرس، سابقه تب خال، لیکن پلان و پسوریازیس هم از مواردی هستند که باید پزشک از آن‌ها آگاه باشد. استفاده از برخی داروها مثل ماینوکسیدیل، راکوتان (رتینوئیدها)، داروهای حاوی طلا (مورد استفاده در درمان رماتیسم) یا حتی بارداری یا افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی که به نور حساس می‌شوند یا افرادی که سابقه ایجاد گوشت اضافه در محل زخم خود دارند. گوشت اضافه محل عمل یا کلوئید (اسکار هیپرتروفیک).
حتی افرادی که از سولاریوم یا کرم‌های برنزه‌کننده استفاده می‌کنند یا به این منظور آفتاب می‌گیرند بهتر است تا سه ماه انجام لیزر را به تعویق بیندازند تا دچار سوختگی در ناحیه نشوند.


تأثیرگذاری مثبت لیزر موهای زائد چقدر است و آیا باعث از بین رفتن دائمی موها می‌شود؟
به طور کلی نشانه‌های پاسخ‌دهی به لیزر شامل کاهش تعداد موها – کاهش سرعت رشد موها- نازک شدن موها و کمرنگ شدن موها در ناحیه مورد درمان است.
لیزر باعث از بین رفتن موها می‌شود ولی این نتیجه با بهترین دستگاه و بهترین شرایط هیچ وقت به 100 درصد نمی‌رسد هیچ وقت هم دائمی نیست، یعنی بعد از اتمام جلسات که بسته به فرد بین 6 تا 8 جلسه است (البته گاهی هم بیشتر) تا حصول نتیجه فرد احتیاج دارد که هر 6 ماه تا یکسال یک بار مجدداً اشعه لیزر استفاده کند.
لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟
استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد یکی از کم عارضه‌ترین روش هاست، ولی اگر انرژی مورد استفاده زیاد باشد یا در پوست تیره از انرژی نامناسب و بالا استفاده شود امکان سوختگی و ایجاد لک و اسکار (جوشگاه) پس از آن وجود دارد. ایجاد لک، بروز عفونت در محل، عدم جوابدهی، فولیکولیت (عفونت ریشه مو) و آکنه (جوش) نیز وجود دارد.
چرا بعضی‌ها با لیزر دچار سوختگی می‌شوند؟
در افرادی که پوست تیره دارند یا برنزه کرده‌اند مثل سولاریوم، آفتاب گرفتن (حمام آفتاب) یا استفاده از کرم‌های برنزه کننده، اشعه لیزر در تعیین هدف بین ملانین مو و رنگدانه پوست تمایزی قائل نشده و پوست هم هدف قرار می گیرد و امکان سوختگی وجود دارد. البته این روزها با ورود دستگاه‌های جدید این احتمال بسیار کم شده است.
چه آمادگی‌هایی قبلی برای انجام لیزر باید داشت؟
بهتر است از 6 هفته قبل، برای رفع موهای زائد از روش‌هایی مثل تراشیدن یا استفاده از کرم‌های موبر استفاده کرد نباید از موم یا الکترولیز یا موچین یا بند انداختن در ناحیه مورد نظر استفاده کرد تا تمام فولیکول‌های مو در زمان درمان، تحت اشعه قرار بگیرند و نتیجه بهتری داشته باشیم.
آفتاب گرفتن و سولاریوم ممنوع است (از سه ماه قبل) فردی که پوست تیره دارد بهتر است قبلاً از کرم‌های روشن‌کننده استفاده کند تا نتیجه بهتری بگیرد.بهتر است زمان لیزر یک میلی‌متر از مو از سطح پوست بیرون زده و رشد کرده باشد و نه بیشتر تا جلوی نفوذ اشعه را نگیرد.
همچنین در صورت سابقه بروز تب خال بهتر است از روز قبل تا یک هفته بعد داروی ضد تب خال (آسیکلوویر) استفاده کنند.در هنگام درمان هم بهتر است پوست تمیز باشد (پس حمام گرفتن قبل از جلسه لیزر منعی ندارد) و در صورت لزوم، زیر نظر پزشک بین یک تا 5/1 ساعت قبل از کرم‌های بی‌حسی موضعی و سایر روش‌ها برای از بین بردن درد احتمالی استفاده کنند.


مدت زمان بین هر بار لیزر چقدر باید باشد تا نتیجه خوبی گرفته شود؟
تعیین این زمان توسط پزشک مربوطه است. در کل بسته به محلی که لیزر می‌کنیم بین یک تا 2 ماه فرق می‌کند که در صورت این زمان همان 4 تا 6 هفته است اما در سایر نقاط بیشتر است. بهترین معیار زمانی است که طول می‌کشد تا تعداد قابل توجهی از موها دربیاید.
چه مراقبت‌هایی پس از لیزر باید انجام داد؟
باید روی ورم یا قرمزی ایجادشده یخ گذاشت. مسکن لازم نیست و درد بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود – گاهی اطراف ریشه موها دلمه کوچکی می‌بندد که با پمادهای آنتی‌بیوتیک در عرض چند روز از بین می‌رود و می‌ریزد. بهتر است از پمادهای ترمیم‌کننده، اکسید روی (zinc oxide) و ضدآفتاب استفاده شود – مویی که لیزر شده ممکن است در همان لحظه کز بخورد یا پس از یکی دو هفته رشد خود به خود بریزد.


موی زائد با چند بار لیزر به طور کامل از بین می‌رود؟
نتیجه گرفتن در هر فرد فرق می‌کند معمولاً بین 6 تا 8 جلسه را برای یک دوره درمان در نظر می‌گیرند که بسته به فرد می‌تواند کمتر یا بیشتر هم بشود ولی نکته اساسی این است که 100درصد و برای همیشه غیرواقعی و فقط یک تبلیغ است. از بین رفتن مو درصدی نیست وقتی که به بهترین نتیجه برسیم بهتر است هر 6 تا 12 ماه، یک جلسه درمان نگهدارنده انجام شود.
کار زیر نظر چه کسانی باید انجام شود، آیا می‌توان به دستگاه‌های شخصی و خانگی که در بازار فروخته می‌شود یا در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود، اطمینان کرد؟
در این مورد باید کار را به کاردان سپرد، باید از تجربه و علم کسی که این دانش را دارد استفاده کرد و به آن اعتماد داشت، پزشک متخصص می‌تواند تیپ پوستی هر فرد را تشخیص بدهد و با شناختی که نسبت به نوع دستگاه و پارامترهای آن دارد بهترین انرژی و قدرت لیزر را انتخاب کند و بهترین نتیجه را بگیرد. در این صورت امکان بروز عوارضی مثل سوختگی، عدم پاسخ‌دهی و... بسیار کم می‌شود. دستگاه‌های شخصی و خانگی موجود در بازار انرژی بسیار پایینی دارند پس حصول نتیجه در آن‌ها دیرتر و ناقص است.


در تبلیغات از دستگاه‌های مختلف و ارزان قیمتی نام برده می‌شود. به چه دستگاهی باید اطمینان کرد؟
در بازار دستگاه‌های خانگی یا دستی به فروش می‌رسند که کارخانجات سازنده ادعا کرده‌اند اگر هر هفته به مدت 6 تا 12 ماه استفاده شوند، نتیجه می‌دهند اما همانطور که گفتم این دستگاه‌ها انرژی کمی دارند و حتی بحثی وجود دارد که به طور معکوس باعث افزایش موهای کرکی می‌شوند که هنوز اثبات نشده است.
اینکه می‌گویند لیزر روی باروری و غدد لنفاوی تأثیر می‌گذارد چقدر درست است؟
کاملاً اشتباه و مردود است. عمق نفوذ لیزر در از بین بردن موهای زائد حداکثر 5 میلی‌متر است که به هیچ وجه به غدد لنفاوی دسترسی پیدا نمی‌کند. همانطور که گفتم لیزر در این مورد فقط روی ملانین مؤثر است. حتی در شیردهی هم هیچ عارضه‌ای گزارش نشده است.


آیا انجام لیزر در بارداری ممنوع است؟ لیزر برای چه کسانی ممنوعیت دارد؟
در زمان بارداری به دلیل مسائل حقوقی و مشکلاتی که ممکن است در این زمان به وجود بیاید از لیزر استفاده نمی‌شود – مثلاً ممکن است سقط جنین به دلیل دیگری اتفاق بیفتد ولی نتوان علت آن را پیدا کرد و فقط فقط لیزر می‌ماند که خب، تقصیر را به گردن آن می‌اندازند!
پس از نظر علمی منعی اثبات نشده ولی به لحاظ قانونی انجام نمی‌شود. موارد دیگر مثل سولاریوم یا بیماری‌ها هم ذکر شد.


بیماری‌های واگیرداری مثل زگیل و تب‌خال و... با لیزر منتقل می‌شوند؟
بله امکان انتقال از طریق سری (هندپیس) وجود دارد، بهتر است در صورت ابتلا، به پزشک اطلاع دهیم تا از ابتلای دیگران جلوگیری کنیم. البته اپراتور دستگاه باید همیشه شرایط گندزدایی و تمیزی دستگاه را حفظ کند.


چه کسانی و با چه نوع پوستی نباید هیچ وقت سراغ لیزر بروند؟
افراد با پوست تیره، موهای بور، سفید و نازک، افرادی که بیماری‌های حساس به نور و آلرژی به نور دارند، افرادی که راکوتان مصرف می‌کنند، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های بدخیم بهتر است از این مورد صرف نظر کنند. همچنین افرادی که موهای زائدشان سفید شده، نتیجه نمی‌گیرند.
بعضی از پرمویی‌ها احتیاج به دارو دارند آیا می‌توان با لیزر این موها را از بین برد؟
هرگونه پرمویی را می‌توان بااین روش درمان کرد اما انتخاب مورد، توسط پزشک متخصص و استفاده از دستگاه مناسب بهترین نتیجه را دارد. بازهم می‌گویم افرادی که پرمویی هورمونی یا دارویی دارند دیرتر و کمتر نتیجه می‌گیرند و حتماً باید تحت درمان پزشک متخصص قرار بگیرند تا مشکل اصلی شان برطرف شود.
افرادی که برای درمان با لیزر به شما مراجعه می‌کنند بیشتر چه سؤال‌هایی می‌پرسند؟
بیشتر به دلیل هزینه نسبتاً بالای لیزر می‌خواهند در همان یکی دو جلسه اول جواب کامل بگیرند و می‌پرسند چرا باید چند جلسه لیزر استفاده شود. اگر این نکته را بدانیم که همیشه تعدادی از فولیکول‌های مو در فاز خواب هستند و موهای در حال خواب به لیزر پاسخ نمی‌دهند. علت تعدد جلسات لیزر (هر دستگاهی چه IPL چه Alex و چه Diode) مشخص می‌شود.
رفع موهای زائد با لیزر تنها از فرکانسی از نور. که روی رنگدانه ملانین فولیکول‌های مو مؤثر است با عمق نفوذ حداکثر 5میلی‌متر استفاده می‌شود تا با انرژی حرارتی، این فولیکول‌ها به مرور تخریب شوند و در نتیجه موهای زائد دیگر رشد نمی کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: